Werkelijk managen moet gericht zijn op het gewenste gedrag (communicatie) van mensen

We moeten ons als manager leren richten op ‘het gewenste gedrag’. Het blijkt elke keer weer dat het niet helpt als je mensen opzadelt met normen en waarden, zelfs niet als iedereen ze onderschrijft (open en eerlijk zijn, proactief zijn, integer zijn, klantgericht zijn, enz, enz.). In veel organisaties is het hoger en middenmanagement al jaren bezig met het formuleren en herformuleren van hun missies, visies, normen en waarden en strategieën. Het werkt niet!

De praktijk leert ons dat mensen in gezelschap,

• Niet vrijuit praten, geen vragen stellen.
• Niet spontaan feedback geven (complimenten of kritiek geven).
• Niet om hulp vragen.
• Geen actie ondernemen om effectiever samen te werken.

Mensen doen pas gezellig als je het gezellig maakt (leuk maakt). Als we het bovenstaande gedrag leren benoemen, dan doe je er iets aan. Laat mensen b.v. eerst in kleinere groepjes werken. Laat ze hun vragen en/of opmerkingen op papier zetten en de resultaten aan elkaar presenteren. Zorg ervoor dat er feedback wordt gegeven op die presentaties. Op die manier kom je echt op tot een heldere gemeenschappelijke visie.

Het gebruik maken van werkvormen is in veel gevallen de enige manier om ook anders te laten werken. Als mensen jarenlang hun mond niet open doen, kun je niet verwachten dat ze dit na het lezen van Covey en/of andere managementgoeroes opeens wel doen. Dat gebeurt alleen als je mensen eerst duidelijk maakt ‘wat je anders moet gaan doen’, en dat we het anders gaan doen. Stoppen met alleen maar praten over normen, waarden en principes is dan de eerste stap.

Comments are closed.

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!