Eenvoud werkt het best

Eenvoud is belangrijk. Eenvoud is te begrijpen. Dat wil niet zeggen dat eenvoud makkelijk is. Maar het is wel een goed begin. Iemand die iets wil bereiken met een groep mensen heeft wat eenvoudige middelen (methoden) nodig om de boel in banen te leiden. En daar komen ook wat noodzakelijke en eenvoudig te begrijpen communicatietechnieken bij kijken, die je overigens wel moet (blijven) oefenen.

• Open vragen stellen.
• Actief luisteren.
• Samenvatten.
• Complimenten geven en ontvangen.
• Presenteren.
• Enz.

Het is natuurlijk vreemd dat je dit nauwelijks terugleest in veel managementboeken. En als we niet bereid zijn om hier aan te gaan werken dan blijven we op een amateuristisch niveau doorwroeten als het aankomt op het grote toverwoord ‘management’ of ‘leiderschap’.

Als we echt willen leren managen, of leiderschap willen tonen, dan moeten we ons richten op iets dat je kunt managen. En dat is hoe het systeem werkt, ofwel hoe mensen zich gedragen. Als we dat niet doen dan blijven we rondzwemmen in onze virtuele HRM-systemen.

Covey heeft met zijn principes ‘het eindresultaat’ geduid (het wat). We moeten nu echt overgaan tot het ‘hoe’. Anders komen we er niet.

This entry was posted in Blog. Bookmark the permalink.

Comments are closed.